Fjordhoppen - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Fjordhoppen - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Fjordhoppen

Blijf op de hoogte en volg Joop

04 Juni 2017 | Noorwegen, Skibotn

Vandaag heb ik een zeearend gezien, althans dat moet 'm wel geweest zijn (opgezocht later). Een enorme vogel die over mij heen vloog en daarna laag over het water scheerde. De zeearend de DC 10 onder de vogels met een spanwijdte tot wel 2.60 meter. Er zijn er ongeveer 2000 in Noorwegen en een ervan heb ik "ontmoet". Echt gaaf. Was natuurlijk te laat voor een foto, gebeurt in een split second.
De dag begint rustig. Ik was van plan een flinke ruk te maken. Op zo'n camping is meestal niets te krijgen, dus daar moet je wel alert op zijn. Onderweg inslaan. Ik heb mijn noodrantsoenen al aardig geplunderd, maar laat ondertussen geen gelegenheid voorbij gaan dat ik wat koop voor de avond of ochtend. Fjordhoppen dus.
Een regenachtige dag langs de fjorden. Je steekt een berg over naar het volgende fjord, enzovoort. Ik kwam een volledig verregend stel tegen, waren 2 maanden onderweg en gingen nog eens 4. Het kan altijd meer. Zij fietsten al enkele weken met dit weer.
Ik kon uiteindelijk geen camping vinden. Wel aangegeven maar functioneerde niet meer als zodanig. Dus mijn tentje maar opgezet aan het water en potje gekookt. Gaat goed zo. Ik was wel drijfnat en koud. Hoe krijg je je spullen droog. Ik had weleens gehoord dat je het best met je natte kloffie de slaapzak in kan duiken. De volgende dag ben je dan weer droog. Heb ik gedaan en was ook zo. Niet zo fris, maar wel functioneel.

  • 05 Juni 2017 - 20:49

    Peter Jansen:

    Hoi Joop, wat ik zag op de foto is dat je zware dag achter de rug hebt. Net gekeken wat de vooruitzichten zijn en die zijn je gunstig gestemd. Verder geprobeerd wat over DC10 ( de zeearend) te vinden en daar staat genoeg over op het internet. Als ik de juiste voor heb dan. Je bent nu precies een week onderweg en al heel wat gezien. Het zwaarste deel wat betreft het weer heb je nu volgens mij wel gehad denk ik. Nu verder afzakken en weer van die mooie belevenissen opschrijven. Je maakt erg mooie en duidelijke verslagen en kijk steeds weer wat je zoal meemaakt.

    Geniet van de volgende dagen ik fiets stiekem met je mee ;)

    Groet,

    Peter

  • 05 Juni 2017 - 21:08

    Rob:

    Goed gedaan Joop. Natte kleren in de slaapzak: oude commandotruc. Warm liggen: maak een matras van dennennaalden en steek een kaars aan. Ik lees dat Peter stiekem meefietst. Lekker makkelijk vanuit je luie stoel!

  • 05 Juni 2017 - 21:22

    Kitty Hovenkamp:

    Hoi Joop, super gaaf dat je de zeearend heb gezien. Na het lezen van je verhaal nog wat dingen opgezocht betreft deze kanjer. Vanwege zijn enorme spanwijdte wordt deze vogel ook wel de vliegende deur genoemd.

    Leuk om te leren dat je gewoon nat je slaapzak in moet gaan (volgens Rob is dat een oude commandotruc, ik neem aan dat dit Rob Lovering is) en dat je dan gewoon droog opstaat. Dit wist ik niet en had dat ook niet gedaan.

    Succes verder tussen de Fjorden. groet Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 30218

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: