Hartje Luxemburg - Reisverslag uit Reckange-lès-Mersch, Luxemburg van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Hartje Luxemburg - Reisverslag uit Reckange-lès-Mersch, Luxemburg van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Hartje Luxemburg

Blijf op de hoogte en volg Joop

02 Augustus 2017 | Luxemburg, Reckange-lès-Mersch

Ik zit hartje Luxemburg. In Mersch om precies te zijn. Ik wilde Frankrijk met een goed gevoel verlaten en dacht: ik neem nog een park: Parc National Regional de Lorrain. Lotharingen. Niet echt bijzonder vond ik. Maar de Fransen zijn me erg meegevallen. Ik was toch te bevooroordeeld. Het is een prachtig land met al haar parken en natuur. Vriendelijke mensen. Hulpvaardig en belangstellend. Misschien heb je een streepje voor wanneer je op de fiets bent, maar mijn mening over de Fransen moet ik positief bijstellen.
Het duurde toch nog even voordat ik Frankrijk uit was. Maar toen het eenmaal zover was was 't ook duidelijk. De huizen zijn weer geschilderd, aan de grens overal tankstations (1 liter benzine 1.10). Alles ziet er netjes uit. De Luxemburgers zijn " keurig".
Ik ben door een paar steden gekomen vandaag, o.a. Metz en Luxemburg. In Luxemburg had ik echt de smaak te pakken. Snel door die grote stad. Over stoepen, kris kras overal door. Je steekt een hand uit en ze laten je door. Soms door rood, tegen het verkeer in. Je komt overal mee weg.
Een hoop drukte daar.
Na stad Luxemburg kwam ik na een lange klim in een mooie vallei terecht. Een bosgebied langs een riviertje op. Beetje druk, dat wel en de auto's rijden erg hard hier. Kom ik bij de camping aan, blijkt er een vlak fietspad te lopen van hier naar Luxemburg. Maar ja, heuvels he, ik ben dat nou eenmaal inmiddels gewend. Ik heb ook een nieuw woord bedacht: heuvelen !!!!!
Komt oorspronkelijk uit de treinwereld, maar is daar nagenoeg uitgestorven. Ik ga dat woord een nieuw leven inblazen: heuvels nemen. Er zijn maar weinig gebieden geweest tijdens mijn reis waar geen heuvels waren. De hele dag op en neer.
Ongeveer 100 K verderop is alles anders. Andere taal, andere omgeving. Ook hier op de camping zijn bijna allen maar Nederlanders. Mag je misschien ook wel verwachten in deze tijd.

Ik schrijf af en toe kinderverhaaltjes. Vroeger aan mijn kinderen verteld voor 't slapen gaan: de avonturen van spinnetje pim en vriendinnetje spin. Maar nu dus op papier. Ook wel rijmpjes en zo.
Als ik zo in mijn eentje op het terras zit te mijmeren komen de rijmpjes op
-Ik zit op het terras
-Ik weet, ik moet een plas
-Maar ik doe deze nu even niet
-Want ik wacht op mijn feestmaal met friet
-Dus hou ik 't nog even vas( t).
En zo vermaak ik me dan.....

  • 03 Augustus 2017 - 07:59

    Gerrie Botermans:

    Al rijdt die Konus in het riet,
    Rijmen, dat kan hij zeker niet.

  • 03 Augustus 2017 - 07:59

    Gerrie Botermans:

    Al rijdt die Konus in het riet,
    Rijmen, dat kan hij zeker niet.

  • 03 Augustus 2017 - 19:03

    Reinalda Kerseboom:

    Hi Joop,

    Mooi al die verhaaltjes en rijmpjes. Denk deze laatste fietsdagen ook maar alvast na over 'ontwenberichtjes 'voor al jouw volgers.... Hoe moet dat nou met iedereen die 's avonds voor het slapen nog even digitaal met je meegereisd is????
    Ik 'moet' voor ons thuisfront na een trip altijd nog een paar detox-berichtjes maken...
    Wat goed dat je straks nog ruim de tijd neemt trouwens om ook weer hier te zijn. Want je bent snel genoeg weer in het stramien van werken en jakkeren, dus voor zover dat nog kan.... relax.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 30200

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: