Het fietsen zelf - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Het fietsen zelf - Reisverslag uit Skibotn, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Het fietsen zelf

Blijf op de hoogte en volg Joop

05 Juni 2017 | Noorwegen, Skibotn

Ik krijg wat vragen over hoe lang ik fiets, hoe hard en hoe ver.
Ik probeer dagelijks ongeveer 100 K te fietsen. Tot nu toe lukt dat aardig. De snelheid is zeer wisselend omdat de weg voortdurend klimt en daalt.
Ik begin de dag rustig aan al was het alleen al om de vorige dag eruit te fietsen. Dan eigenlijk de hele dag
duur 1. Dat is een rustig tempo wat je dus de hele dag kan volhouden. Anders gezegd probeer ik het vermogen de hele dag constant te houden. Klinkt lastig maar gaat vanzelf. Dat betekent ook dat ik zonder problemen de berg op fiets, maar wel erg langzaam (soms maar 5 km/uur) en op een vlak stuk bij hetzelfde vermogen ongeveer
20 km/ uur. Gemiddeld hier in de heuvels fiets ik ongeveer 16 km/ uur over de dag genomen. Ik heb wel de mazzel dat ik een goed versnellingssysteem heb waarmee ik alles goed kan afstemmen. Verder heb ik wel elke dag wel mijn inspanningsmoment. Zit er toch in. Dan wil ik toch even tempo maken of bv niet terugschakelen de berg op. Ik weet ook van al dat duurwerk wordt je lichaam lui, dus af en toe in duur 2,3 of in het rood kan geen kwaad.

  • 05 Juni 2017 - 21:39

    Kitty Hovenkamp:

    Hoi Joop, je begint de dag rustig hoe zit het met de stramheid en/of spierpijn? Hoe zijn de wegen en kom je nog regelmatig verkeer tegen of rijd je uren in je uppie?

    Niet alleen het lijf wordt lui bij constant "duur fietsen" ook je hoofd heeft uitdagingen nodig, denk ik. Goed plan om inspanningsmomenten te pakken; uitdagingen houden je fit en alert ;-)

    groet kitty

  • 05 Juni 2017 - 22:16

    Reinalda Kerseboom:

    Ha Joop,

    Jouw verslagen brengen hier veel warme herinneringen tot leven.
    Wow, een zeearend op de fiets. Mooi hé. Zulke ervaringen maken dat je je groot en klein tegelijk voelt! En verbonden. En volgens mij zijn dat soort gevoelens precies wat je zoekt een reis als deze.
    Nu nog al die fietstempo-schema's weg laten.... de uitdagingen zijn er elke dag vanzelf wel en de rust leer je ook wel te pakken op momenten dat het nodig is. Enne... na een week ben je misschien ook al aan een rustdagje toe. Grootste valkuil van wereldfietsers: maar doorgaan zonder ergens rust te nemen en er te zijn...
    Je bent nu 'in de buurt van' Tromso. Dat is een hele leuke dorpse stad. Bezoek meer dan waard, maar de Lofoten en Andenes (potvissensafari!!!) kunnen daar ook heel goed voor dienen.
    Volgens mij zijn er ook minder straffe mogelijkheden om je spullen te drogen dan dat commando-gedoe. Want al zijn de Noren gereserveerd, ze zijn ook heel behulpzaam als je ze vraagt!
    Groetjes Reinalda

  • 06 Juni 2017 - 15:16

    Karin:

    Hoi Joop,

    Wat goed van je!!! En wat leuk dit allemaal te lezen. Ik zag al de foto van jou met je t-shirt op Facebook van Vin en Juul maar nu kan ik je dus ook goed volgen. Succes en geniet ervan!

    xxx Karin

    PS: nog gefeliciteerd. 60! Is toch ook een mijlpaal :)

  • 06 Juni 2017 - 21:09

    Jan De Sonnaville:

    He die Joop
    Wat een mooie en spectaculaire ervaring lijkt mij als zo 'n vliegende deur over je koppie zeilt. Die natte kleren zijn geen pretje maar dat hoort volgens mij wel bij jou en jouw avontuur. Ben benieuwd of je het advies van de dennenaalden matras ook nog uit gaat voeren. Op de kaart lijkt dat je verschillende malen het water over moet. Perbrug of per boot?
    We zullen het allemaal wel kunnen lezen. Dat je af en toe in het rood zit met fietsen had ik wel gedacht. Wat dat betreft maakt het niet zo veel uit of je in Noorwegen of op de Veluwe rijdt. Slaap lekker Joop en droog

  • 06 Juni 2017 - 21:35

    Jeanette Teunisse :

    Nou Joop! Ik ben retetrots op jou! Nu al

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 30164

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: