Val de Meuse - Reisverslag uit Val-de-Meuse, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Val de Meuse - Reisverslag uit Val-de-Meuse, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Val de Meuse

Blijf op de hoogte en volg Joop

31 Juli 2017 | Frankrijk, Val-de-Meuse

Maasvallei zou ik zeggen. Ik kom in de buurt van Nederland. Nog wel 'n eindje rijden, maar je merkt het. Meer Nederlandse kentekens onderweg. Ook Nederlanders die hier een tweede huis hebben. En hier op de camping bijna alleen maar Nederlanders.
Frikandellen, kroketten, frites pindasaus. Het is allemaal te verkrijgen.
En je wordt in ' t Nederlands aangesproken. Ik zie er kennelijk zo uit als een van van.
Mijn buren, zojuist aangekomen, beginnen aan hun welverdiende vakantie. Ze zijn moe denk ik en geïrriteerd. Zij heeft kennelijk de boel ingepakt en is van alles vergeten. Hij moppert, zij verontschuldigt zich.
Sorry ! Bijvoorbeeld een pomp. Da's lastig, zo' n groot luchtbed. Staat hij daar te blazen, hij wordt steeds roder, zijn shirt gaat uit. Zij staat erbij te kijken hoe hij meer en meer hyperventileert. Afijn, het luchtbed is vol. En nou maar hopen dat 't geen leeglopertje is.
En dan die friettent hier. Makkelijk. Kinderen hebben de hele dag in de auto gezeten en komen los. Geen tijd om te eten. Gewoon lekker rauzen.
Ik kreeg een vraag over mijn route. Kan ik kort over zijn. TomTom, navigeren naar "thuis" en kies dan als alternatieve route de kortste fietsroute. TT trekt een streep en zoekt de wegen die het dichts bij de streep liggen. Dat kan dus van alles zijn, zoals ik al eerder heb aangegeven. Is meestal niet de makkelijkste route maar zeker zo interessant. Niet door een dal of langs een rivier als dat om is, maar de berg over. Of een stuk onverhard. Dat is de rode draad, waar ik ook wel eens van afwijk hoor. Vandaag ook weer een bijzondere dag geweest. Het begint saai te worden. Glooiend, bossen, rivieren en stroompjes. Wijds. Ik kan er van alles over schrijven, foto's maken. Filmen, maar het wordt pas wat als je 't beleef. Sta je weer boven op zo'n berg van je af te kijken. Er is niemand. De Saone ben ik wel overgestoken bij Gray, maar heb deze verder niet meer gezien.
Dorpjes. Ze hebben allemaal zonder uitzondering een herdenkingsmonument. Voor gevallenen uit het dorp meestal uit 1e en 2e WO. Of een verzetsmonument. Over het algemeen zien ze er goed verzorgd uit met Franse vlag en al.
Oubliez jamais !!!
Ook heb ik gemerkt dat een flink aantal dorpen zichzelf op de kaart willen zetten door door een eigen kasteel (chateau) te claimen. Of andere gebouwen uit de oudheid. Bv een open luchtbadhuis (Romeinen ?) heb ik gezien. Soms nog goed intact, soms allen nog de fundamenten van wat ik er van gezien heb op de route. Renkum heeft ook een kasteel: Grunsvoort. Moeten we maar 's opgraven.
Ik vroeg in een van die dorpjes aan een man die aan het tuinieren was om water. Ik schatte hem op 70 jaar. Hij werd helemaal dienstig. Hij rende echt keihard naar zijn huis een paar honderd meter verderop. Ik erachter aan op de fiets. Ik kreeg mijn water en hij vroeg of ik nog wat anders nodig had. Tijdje gepraat. Leuk. Noemde zichzelf pelgrim, als katholiek en had al diverse tochten gelopen. Leuk.

En dan zit je ineens in het stroomgebied van de Maas. Ik ben dus ergens een gebergte overgestoken, welke de scheidingslijn bepaalt welke kant het water op stroomt, naar het noorden, de Maas, of het zuiden, de Saone/Rhone.
Het weer was goed, prima fietsweer. Niet zo heftig warm en benauwd. Dan fiets ik toch beter, telkens weer.

Ik zou Zwitserland hebben aangetipt ergens in de Jura. Niets van gemerkt. Die Zwitsers hebben toch echt nog wel een grenscontrole dacht ik. Niet gezien. En anders kan ik er nog een landje bijschrijven deze reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 30197

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: