Na regen komt " zonneschijn" - Reisverslag uit Salo-Haveri, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Na regen komt " zonneschijn" - Reisverslag uit Salo-Haveri, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Na regen komt " zonneschijn"

Blijf op de hoogte en volg Joop

20 Juni 2017 | Finland, Salo-Haveri

Ik wist dat het zou gaan regenen. En ja hoor, vannacht barstte het los. Ik wist ook dat het de hele dag ging duren. Wanneer het dan zover is om je klaar te maken voor vertrek, moet je je na enig uitstel toch wat gaan vermannen. De boel nat inpakken. Gedoe. Alles inpakken in de tent. De binnentent is a.h.w. opgehangen in de buitentent, dus deze zou in principe droog opgeborgen kunnen worden, maar dat valt niet mee. Alles op een ruimte van 1,5 bij 2. En dan heb ik nog een ruime tent voor 1 persoon. Dan moet je ook nog een paar keer uit en in de tent en neem je daarbij het nodige water mee naar binnen. Kortom alles zijknat en superzwaar geworden, vooral die berelul (mensen die in het leger gediend hebben weten wat ik daarmee bedoel).
Eenmaal op de fiets moest ik eerst een stuk hoofdweg volgen richting Pamera. Hoofdwegen volgen is sowieso geen pretje, maar in de regen helemaal een drama. Auto's mogen 100 k/u. Je rijdt met je fiets in de kantlijn van de weg. Deze is doorgaans zo'n halve meter breed en vaak ook slecht wegdek, slecht gerepareerd en zo. De wegen zijn allemaal aangelegd op een soort talud. Raak je van de weg, dan duik je van het talud af. Heb ik al een keer meegemaakt toen me de pp schrok van een vrachtwagen die wel erg dicht langs me heen raasde. De andere kant van die halve meter is de lijn die vaak ingevreesd is. Kom ik daar op dan wordt ik helemaal door mekaar geschud. Ik noem dat de mitrailleur. Ook geen pretje. Het is dus zaak om binnen die halve meter te fietsen. Je moet dus behoorlijk geconcentreerd rijden. Je hoort de auto's aankomen, dus ik zoek het uiterste randje op, vooral bij vrachtwagens. Komen deze laatste voorbijrazen in de regen, dan wordt je ook nog bedolven onder een saus van water, straatvuil en uitlaatgassen. Ook vandaag was het dus zaak om zo snel mogelijk van de hoofdweg af te gaan. Ik vond de 276. Een verademing. Een rustige weg. Prachtig landschap en overal meertjes. Ook weer veel Boersbergjes (waar heb ik dat meer gezien ?)
Alles fris groen. Totaal anders dan gisteren. Maar ik was ondertussen behoorlijk nat, klam en koud. Je wordt dan ook niet meer warm van het fietsen.
Afslag recreatiegebied in Viljakkala. Maar proberen of ze wat voor me hebben. Hadden ze niet, ik wilde een cabin of zo. Via via een mevrouw gevonden die haar hutje wel wilde verhuren. Daar zit ik nu. Aan een meer, een klein hutje met alles erop en eraan, inclusief sauna en wasmachine. Laat ik mezelf eens verwennen (sauna) en mijn spullen een keer goed wassen en alles laten drogen. Een goed restaurant en een prachtige plek. Morgen weer een regendag, dus ik weet nog niet wat ik doe...........

  • 21 Juni 2017 - 13:38

    Reinalda Kerseboom:

    Hoi Joop,

    Na regen kwam in jouw geval sauna-schijn dus. Dat is het fijne van Finland als fietsland... dat elk huis en ook elke cabin een eigen sauna heeft. De Finnen kunnen niet zonder. Grappig genoeg zijn de openbare sauna's voor mannen en vrouwen strikt gescheiden (althans dat was zo toen wij er fietsten) en dat zou je nou weer niet verwachten daar.
    Benieuwd of het comfort van een dagje privé wellness het heeft gewonnen van de kilometervreter in je.. We lezen het wel in he volgende blogje.
    Hier snakken we inmiddels naar wat regen en wie er zelf niet naar snakt hoopt er toch op voor alle bloemen en planten buiten. Grote kans op natuurbranden ook.
    Whatever this day brought you... enjoy!

    groeten,
    Reinalda

  • 21 Juni 2017 - 13:39

    Reinalda Kerseboom:

    Hoi Joop,

    Na regen kwam in jouw geval sauna-schijn dus. Dat is het fijne van Finland als fietsland... dat elk huis en ook elke cabin een eigen sauna heeft. De Finnen kunnen niet zonder. Grappig genoeg zijn de openbare sauna's voor mannen en vrouwen strikt gescheiden (althans dat was zo toen wij er fietsten) en dat zou je nou weer niet verwachten daar.
    Benieuwd of het comfort van een dagje privé wellness het heeft gewonnen van de kilometervreter in je.. We lezen het wel in he volgende blogje.
    Hier snakken we inmiddels naar wat regen en wie er zelf niet naar snakt hoopt er toch op voor alle bloemen en planten buiten. Grote kans op natuurbranden ook.
    Whatever this day brought you... enjoy!

    groeten,
    Reinalda

  • 21 Juni 2017 - 17:55

    Jeanette :

    Nou Joop! Ik zou zeggen plak er nog een nachtje aanvast! Lekker relaxen. Doeggg en geniet! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 30208

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: