Bikershigh - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Bikershigh - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Bikershigh

Blijf op de hoogte en volg Joop

14 Juni 2017 | Zweden, Arvidsjaur

Iedere hardloper kent dat gevoel, dat wanneer je eenmaal wat conditie hebt en je bent in je duurtraining ongeveer 15 minuten bezig er een toestand ontstaat, waarin alles lijkt te kloppen. Een goede ademhaling, een goede hartfrequentie, een redelijk tempo, alles in ritme en balans. Maar nog mooier is, en dat heb je eigenlijk alleen bij hardlopen: je hoofd wordt leeg, je komt in een soort trance, krijgt mooie gedachten goede ideeën.
Runnershigh !!
Zou door het vrijkomen van endorfines komen.
Vandaag had ik dat op de fiets. Nog nooit zo meegemaakt. Het zal wel met de omstandigheden te maken hebben gehad. Goed weer, hetzelfde tempo, hetzelfde landschap en geen afleidingen door verkeer.
Bikershigh !!
Als ik niet " high " was was ik naarstig op zoek
naar elanden. Gisteravond nog wel een gezien, maar deze draaide snel de kont naar mij toe en weg was ie.
Af en toe denk ik er een te zien, maar dan blijkt het een rotsblok te zijn. Of ik ben nog vanuit mijn bikershigh aan het hallucineren. Wel regelmatig rendieren te zien. Ook mooie beesten. Lopen heel gracieus. Mooi om te zien.
Ik heb een flinke afstand gefietst, 165K, de langste tot nu toe. Niet dat ik daar trots op ben, maar het ging gewoon lekker dus ik dacht: ik stamp maar even door. Bovendien was er geen camping. Onderweg Arjeplog aangedaan, eten ingeslagen en weer verder.
Arjeplog was een nietszeggend stadje (wat moet een mens hier !!), wat vooral drijft op wintertoerisme. Opvallend veel asielzoekers. Ik ben nu inmiddels aangekomen in Arvidsjaur en zit ongeveer op de helft van "dwars door Zweden "

  • 14 Juni 2017 - 21:36

    Gerrit Van Scherrenburg:

    Hallo Joop,
    Mooi man een bikershigh. Wat heerlijk om zo met je hoofd leeg en dan alleen aandacht voor landschap en details zoals elanden. Die staan niet alleen in het bos of bosrand (eten graag jonge wilgen dus daarom ook in berm van de weg) maar ook eten ze graag waterplanten. Let dus op watertjes en meren, wie weet steekt er een ineens zijn kop uit het water als je langskomt. Hopelijk zie een mooie stier met zo'n mooi gewei, als kers op de taart.
    Wish you the wind in your back and sun in your face and lots of bikershigh.

    Gerrit

  • 14 Juni 2017 - 21:59

    Kitty Hovenkamp :

    Hoi Joop,
    Dat runnershigh wat jij beschrijft, ken ik niet helemaal. Wel ken ik het gevoel dat je hoofd totaal leeg is terwijl je, in mijn geval, loopt en of fiets. Je komt inderdaad in een soort trance en ideeen krijgen de kans om binnen te komen; super. In zo'n situatie komen endorfinen vrij die je "blij maken". Mensen met een dip, die neerslachtig zijn worden niet voor niets naar "buiten geschopt" Uit jouw beschrijving begrijp ik dat jij helemaal in een uiterste fase kwam en bijna hallucinerend op de fiets zat. Rotsblokken aanzien voor elanden ;-) Doordat jij zo graag elanden wil spotten zie je ze als een soort fata morgana voor je. Wel leuk dat je rendieren ziet, die ik eigenlijk alleen maar uit de verhalen van de Kerstman ken. Deze man woont in Lapland, dus de rendieren zijn niet van hem (haha).

    Een tocht van 165 K is andere koek in vergelijking met de andere dagen. Maar ja als er geen camping is dan kan ik mij voorstellen dat je gewoon even "doorstampt" Eind van de week, als het even meezit zit je op de boot naar Finland. Weer een ander land en voor je het weet ligt Scandinavië achter je en rij je in de Baltische Staten. Karin houdt dagelijks de kaart bij; elke keer weer zie ik het groene lijntje groter worden. Ik fiets gezellig met je mee en hou het groene lijntje in de gaten.

    Succes Joop en hopelijk spot je morgen weer een aantal elanden.
    Groet Kitty

  • 15 Juni 2017 - 16:16

    Bart Gerritsen:

    So far so good Joop. Succes. Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 30216

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: