Poolcircel - Reisverslag uit Ringselet, Zweden van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Poolcircel - Reisverslag uit Ringselet, Zweden van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Poolcircel

Blijf op de hoogte en volg Joop

13 Juni 2017 | Zweden, Ringselet

Toevallig ben ik vandaag de poolcirkel gepasseerd. Hij werd onderweg aangekondigd (over 10K poolcirkel), maar voordat ik het wist was ik al voorbij. Ik had geen zin om terug te rijden voor een foto. Ik ben dus nu in Zweden, het tweede land. Het is zoals ik het me had voorgesteld: open, wijds en stil. Verder veel meren en meertjes. En bomen. De weg slingert vaag door de dalen met af en toe een klimmetjes. Redelijk relaxed.
Het begon, nadat ik eerst een stukje op de E6 had gereden met een stijle klim afslag Zweden. 10%. Kan ik nog net aan. Kruipend omhoog. Eenmaal boven aangekomen blijft het nog een tijdje rijden zo op deze hoogte en dus ook weer in de sneeuw gefietst. Bovenaan ook ergens de grens gepasseerd. Na een lange afdaling kwam ik in een gebied waar ik nu nog in zit en voorlopig zal het landschap wel zo blijven.
De camping die ik gevonden heb ligt wat afgelegen van de route. Er is niemand hier. De eigenaar en zijn vrouw en ouders wonen hier het hele jaar door. Er zijn zomer - en winteractiviteiten en nu is het tussen de seizoenen. In de winter worden hier vooral veel expedities gedaan met een sneeuwscooter. De klanten worden dan met een helikopter gebracht. In de winter daalt de temperatuur hier tot zo'n - 40 graden.
Afijn, helemaal niemand dus. Alleen maar natuur. En een aantal brutale muggen. Bzzzzz, wegwezen!
Morgen weer verder richting Arjeplog.

  • 13 Juni 2017 - 22:32

    Reinalda Kerseboom:

    Ha Joop,
    Die foto bij de grens telt ook hoor! Het is ook maar een denkbeeldige lijn die poolcirkel, maar je bent hem wel over gefietst!
    Wij genieten zo van jouw verhalen en die delen we weer met 'ons antiek'. Die vinden dat zo leuk dat ook zij jou vanaf morgen gaan volgen.
    Heb je er al over nagedacht hoe je er straks, over een hele poos uit gaat zien als die baard er weer af moet??? Wordt een raar wit bekkie hoor.

    Genietse en pas op voor trollen.

  • 13 Juni 2017 - 23:01

    Kitty Hovenkamp:

    Hoi Joop,
    Ik sluit mij bij Reinalda aan; de foto bij de grens telt ook. Hoewel je in een ander land zit, blijf je in de sneeuw fietsen wat wel mooie landschappen zijn. Zolang het nog aardig fris is zal het muggenseizoen nog niet starten of gewoon keihard doorfietsen ;-)

    Je schrijft dat de temperatuur in de winter zakt naar -40; ijspegels aan de ledematen. Wat is de huidige temperatuur?

    Succes en geniet ze morgen van de fietstocht door stik Zweden.

    groet Kitty

  • 14 Juni 2017 - 09:59

    Gerard En Marijke:

    hoi Jopie, wat is het geweldig om jou zo te volgen. Op de kaart volgen wij jou. Prachtig die verhalen. Je ziet ze bijna voor je. Vooral dat verhaal midden in de nacht, dat de zon maar niet onder wilde gaan. Ik zie je bijna staan. Stiekem een traantje wegpinken van zoveel overweldigende natuurtaferelen.

    Lief broertje, we hopen dat je elke dag een stukje kunt schrijven. Dan kunnen wij ook meegenieten.

    Vele mooie kilometers, Gerard en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 30184

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: