Jura - Reisverslag uit La Chaux, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Jura - Reisverslag uit La Chaux, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Jura

Blijf op de hoogte en volg Joop

29 Juli 2017 | Frankrijk, La Chaux

Wat ben ik toch een kluns. Ik fiets maar een end heen en volg TT blind. Ik heb ook eigenlijk geen zin in dat uitpluizen op de kaart. Die heuvels blijven maar komen. Ik heb me erbij neergelegd. Zeker tot Limburg. Zit nu in de Jura. Eigenlijk best dicht bij Genève en Annecy, waar ik al eens ben geweest. En ik zit maar om me heen te koekeloeren. En maar fietsen en maar zweten want warm was 't hier vandaag. Liters water, cola, koffie en frisdrank heb ik weggewerkt. Een familie in een dorpje overvallen : l'eau s.v.p. Kreeg ik goddelijk koud water uit de frigidaire. Heerlijk 1 1/2 liter, half uur later was het op. Ach, aan de andere kant ook wel leuk je te laten verrassen.

Onderweg vandaag. Vanmorgen, die oudere wielrenners, zo rond de 70. Mannen, beetje getekend en gegroefd, gebronsd. Vriendelijk. Komen mij voorbij in de klim, ik denk blij dat ze nog 's iemand in kunnen halen. Bonjour , Bon courage !! Op de top staan ze stil en wachten op elkaar. Ik vraag me toch af hoe goed ze vroeger waren. Ze zitten waarschijnlijk hun leven lang al op de fiets. Ik stel me voor: nog even die afdaling en dan fromage en vin. Mooi toch.
En dan die andere mannen in de bar. Zo'n bar bezoek ik dagelijks: Une grand cafe s.v.p. Dan beginnen ze tegen me te praten. Meestal versta ik er geen jota van en begin dan in plat Renkums: Bin onderweg, ik goa noa huus toe, naar Ollande. Dat laatste pikken ze eruit. Ahhh Ollande !! Ik wijs dan naar het noorden. Oui, la bas. De mannen knikken naar elkaar. Aahhh, poehhhhh!! En dan gaan ze in discussie met elkaar waar ik dan weer niets van begrijp.

Verder kwam ik een echtpaar tegen, die over een paar weken de Rijnroute nemen vanaf Basel. Komen ze ook bij ons langs. Ik heb mijn nummer achtergelaten. Stukje samen op gefietst.
Afijn met al dat gestamp en gezweet ben ik aangekomen in Lons-le-Saurier. Echt een linke afdaling voordat je in het stadje kon komen. Superstijl. Goeie remtest. Verder nooit van dit stadje gehoord, maar best een grote plaats.

  • 29 Juli 2017 - 21:52

    Reinalda Kerseboom:

    Ha,

    In de Jura (Arbois vooral) hebben ze heerlijke wijn die je niet of nauwelijks bij ons kan kopen. In wel 5 !! verschillende kleuren. Maar je bent daar waarschijnlijk midden op de dag... Niet echt handig dan wijn proeven... en meenemen... tja....

  • 29 Juli 2017 - 22:14

    Gerrit Van Scherrenburg:

    Hoi,
    Mooi dat stukje van die oude mannetjes op hun racefietsen, kij er ook altijd met bewondering naar. Mocht je richting van Dole gaan doe die plaats dan even aan, Dole is een leuke, oude plaats. Mcht je genoeg kilometers op de teller hebben dan is het geen verkeerde plek en heeft ook nog een camping op loop afstand van de stad (5 min.).

    Groet Gerrit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 30149

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: