Bedoin - Reisverslag uit Bédoin, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Bedoin - Reisverslag uit Bédoin, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Bedoin

Blijf op de hoogte en volg Joop

24 Juli 2017 | Frankrijk, Bédoin

De meest bekende startplaats voor de beklimming van de Mont Ventoux. En dat merk je ook. Alleen al op de camping. Een van de. Alles draait hier om die berg. Alleen al op de camping.
Mijn buren bv komen hier al jaren. Alles draait om fietsen. In 1 vakantie beklimmen zij de Mont Ventoux meerdere keren van diverse kanten. Of fietsen gewoon hier " beneden ". Ook leuk. Vader en zoon ( en moeder vermaakt zich op een andere manier).
Wanneer de door het dorpje Bedoin heen loopt is 't best wel druk. Veel restaurants en bars. En merchandising natuurlijk. Maar ik vind: eerst maar eens naar boven en dan kijken naar een herinnering. En dan vooral veel fietsers. In alle soorten en maten. Of ze allemaal die berg op willen weet ik niet, maat het lijkt me wel. Ze hebben in ieder geval de intentie. Vooral veel Nederlanders, ook op de camping. Maar ook Belgen, Denen, Duitsers en Engelsen heb ik gezien. Die berg heeft toch iets magisch. Wat is er dan zo bijzonder aan:
- de ligging, zomaar een berg in een relatief vlak gebied
- wielergeschiedenis met Simpsen in de hoofdrol
- Tour de France
- het maanlandschap zelf, de steilheid, de wind
- als uitdaging en als decor voor diverse goede doelen
In ieder geval heeft het mij ook aangetrokken.
Vanuit diverse posities in het dorp zie je de top liggen, met het weerstation.
Er schijnt morgen een mistral te zijn. Dat betekent harde wind tegen op de berg, waarbij je jezelf vooral de laatste 6K zal tegenkomen. Die wind wordt in de loop van de dag steeds straffer, dus wordt hier aangeraden in de ochtend de klim te doen. Doe ik dan ook.
De rit van vandaag voerde door de Provence. TomTom leidde mij vnl door wijnvelden en smalle weggetjes. Heel rustig allemaal. Alleen in de dorpjes was het wat toeristischer. Vooral weer met fietsers.

• 24 Juli 2017 - 20:58

Reinalda Kerseboom:

Hoi Joop,

Neem je een anker mee voor op de top?? Je wordt omver geblazen met mistral daar!
    Veel succes in ieder geval.

• 24 Juli 2017 - 21:45

Kitty Hovenkamp :

Hoi Joop, ik kan mij er iets bij voorstellen dat het druk is in Bedoin. Op the Bucket list van veel mensen staat de beklimming van de Mont Ventoux en/of Alpe d'HuZes (die jij al hebt beklommen). Het wordt misschien wel file rijden morgen naar de top.

Wel bijzonder dat jij dit jaar de kale berg opgaat, 50 jaar geleden stierf Tom Simpson op de Mont Ventoux. Je stapt, denk ik, wel even af bij het memorial voor Simpsons en klimt naar boven.

Misschien is het niet zo'n gek idee van Reinalda om een anker mee te nemen om jezelf vast te zetten. Straks waai je de berg af, dat is niet grappig.

Een mooie rit morgen en ik hoop dat de mistral laat op komt zetten zodat je in alle rust en concentratie naar boven kunt fietsen en genieten van het maanlandschap. Succes Joop
    Groet Kitty

• 25 Juli 2017 - 13:17

Marian Heijmen:

Hoi Joop wat goed dat je die kale berg gaat beklimmen wij zagen hem slechts op afstand. Ook mooi hoor! Daarin tegen zijn wij wel in Arles geweest een plaats die zeker de moeite van bekijken waard is. Je kunt een prachtige stadswandeling maken met de van gogh hotspots waaronder het bekende café la nuit. Als je de rhone route volgt kom je ook nog langs het beroemde bruggetje. Alleen niet op de oorspronkelijken plek maar wel vergelijkbaar. Jouw route zal ongetwijfeld geweldig zijn. Ben heel benieuwd naar je klim ervaring groeten Theo en Marian Heijmen

• 25 Juli 2017 - 14:22

Gerrit Van Scherrenburg:

Hoi Joop,
    Succes met de beklimming van de Mont Ventoux. Is een mooie rit naar de voet van de berg en deel in bos, daarna is het een kale berg met vooral losse stenen (maanlandschap) en dus blootstelling aan de elementen en wellicht mede daarom een geweldige sportieve uitdaging.

Groetjes Gerrit