Vive la France - Reisverslag uit Tinténiac, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Vive la France - Reisverslag uit Tinténiac, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Vive la France

Blijf op de hoogte en volg Joop

12 Juli 2017 | Frankrijk, Tinténiac

Vanmorgen aangekomen in Saint Malo, een oud vestigingsstadje aan de kust. Ik moest er vroeg uit vanwege de vroege boot, maar was al ruim voor de wekker wakker. Ik lag te schudden in mijn tent, was geen storm maar in een tent lijkt het allemaal erger. Nat ingepakt.
Saint Malo, het oude gedeelte is leuk om doorheen te lopen. Toeristisch, maar niet overdreven druk. Je valt dan wel op met de fiets aan de hand. Sommige mensen maken foto's of vragen wat voor fiets het is. Motortje ?
Nee, een versnellingssysteem. En sommige kennen het ook.
Toen ik Saint Malo binnenliep kwamen de luchtjes me tegemoet. Crêpes (zoet),
Vis, baklucht en vers gebakken broodjes. Leuke winkeltjes. Ik heb daar wat rondgelopen en me georiënteerd hoe nu verder. Kaarten gekocht en geïnformeerd. Uiteindelijk zat ik om 14.00 uur op de fiets. Er was mij een route aanbevolen, een fietspad langs een oud kanaal. Vlak. Loopt door tot Rennes. Aan dat kanaal heb ik een camping gevonden. Ik moest hier voor 1 nacht 3,67 Euro betalen. Officieel allemaal. Paspoort, belasting, stempels en handtekeningen. Je mag dan misschien niet veel verwachten, maar een warme douche en een redelijk toilet is voor mij al goed. Gisteren betaalde ik nog 22,50 pond voor 1 nacht, maar dat was een ander uiterste.
Was ik al redelijk gewend geraakt aan het Engels, met Frans is dat toch weer anders. Ik kan me over het algemeen met mijn middelbare schoolfrans aardig redden. Ik stond echter voor het hek van de camping (er was niemand) om me telefonisch aan te melden: " Bonjour, je suis Joop Cobussen, je veut, je suis, une nuit ". Ik brabbelde maar wat, maar de redding was nabij. De beheerder(ster) kwam lachend naar me toe met de telefoon in haar hand. Ik hoefde niets meer uit te leggen.

Ik twijfel nog welke route ik zal volgen. Ik weet dat ik nog 4,5 week heb. Als ik kies voor Gibraltar zal ik terug moeten vliegen.
Maar ik voel ook wel voor een Tour de France, nog iets afzakken naar het zuiden. Misschien de Pyreneeën aanraken, naar het oosten en weer naar boven. Met de tweede optie fiets ik naar huis.

  • 12 Juli 2017 - 22:38

    Martijn Cobussen:

    Als je toch bezig bent zou ik Spanje lekker meepakken. wij hebben daar ooit een rondrit gemaakt met de camper (San Sebastián, Haro, Madrid, Valencia, Peñiscola, Cambril, Barcelona en via Andorra tolvrij terug naar NL). De natuur en de eetcultuur daar, daar kan ik wel aan wennen. Ik denk dat het een mooie aanvulling op jou reis is.

    Je kan ook nog in Blanes aankomen wippen, dan trakteer ik op een half haantje bij 'Bodega José'. :-)

  • 13 Juli 2017 - 16:14

    Jeanette :

    Halloooo! Snel gedaan hoor, nu al in la France! Ben benieuwd welke route je pakt! Ik zou zeggen op naar Espana

  • 13 Juli 2017 - 18:50

    Marian Heijmen:

    Hallo Joop lastige keuze welke route handig is. Heb je onderweg bordjes gezien van uitgezette routes zoals tour de manche? of van de noordzeeroute? Terugfietsen door Frankrijk is ook mooi. Wij zijn van Geneve afgezakt naar de middellandse zee. Onderweg o.a. Arles, Avignon, Vienne en Lyon gezien. Als je eenmaal met het fietsvirus bent besmet, raak je het niet meer kwijt hoor! Dan wil je elk jaar op pad. Geniet er nog van op naar de volgende etappe. Groet uit Renkum Theo en Marian Heijmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 30138

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: