Balitkum - Reisverslag uit Maarjamäe, Estland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Balitkum - Reisverslag uit Maarjamäe, Estland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Balitkum

Blijf op de hoogte en volg Joop

23 Juni 2017 | Estland, Maarjamäe

Ik zit in Tallin, Estland. Op een stadscamping. Je wilt hier beslist niet langer dan 1 nacht blijven. Er is niets. Omringd door flats. Wat basale voorzieningen. En dat is 't. Maar ben wel blij dat ik wat heb, want wanneer je de avondboot neemt, zie dan maar wat te vinden. Ik heb dus Scandinavië verlaten. Jammer. Ook Finland heeft veel indruk op mij gemaakt, vooral het merengebied. Het was overweldigend allemaal, vooral de natuur. Maar nieuwe dingen wachten. Vandaag was dus de officiële midzomernachtviering. Het was overal rustig vond ik. Veel winkels gesloten. Maar ook geen feest. In Helsinki wel wat feestgedruis, maar zeker niet uitbundig.
Het was een rustige tocht, nauwelijks meren gezien en minder scherpe heuvels. Helsinki is een grote moderne stad met luxe buitenwijken waar je als fietser doorheen wordt geloodst met behulp van TomTom en Google Maps. Ook hier wordt nog veel gebouwd. Vooral in het havengebied moderne architectuur en ook woningen.
Op de boot (ik kon gelijk door) hoor ik overal Russisch. Er wordt ook veel gedronken en geschreeuwd naar elkaar. Komt wat rauw en grimmig over. Vreemde figuren lopen hier rond.
In Estland ben ik van plan door te steken richting kust van Letland en daar de kust te volgen. Schijnt mooi te zijn. Morgen ook wat informeren hier en daar. Ook maar 's kijken hoe het met mijn Russisch staat.

  • 23 Juni 2017 - 22:54

    Gerrit Van Scherrenburg:

    Hoi Joop,
    Handig om met daglicht een plekje voor de nacht kunt zoeken in Tallinn. Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Estland en Letland, Ik heb berichten gehoord over hele mooie natuur van (ex) collega's, dus ik kijk uit naar jou verhalen. Best wel handig is om je Russisch weer wat op te halen,dat zal best veel in Estland en Letland worden gesproken.
    Zoals gezegd ik ben benieuwd naar je ervaringen in Estland en Letland en ook de route die je gaat nemen. and.. .....wish you the wind in your back and the sun in your face.

    Groet gerrit

  • 23 Juni 2017 - 22:55

    Kitty Hovenkamp :

    Hoi Joop, welkom in Estland/de Baltische staten. Snel even de camping opgezocht waar je nu zit en het ziet er inderdaad niet zo gezellig uit. Maar je hebt in iedergeval een slaapplaats. Ben je met zo'n knots van een boot over gegaan? Finland viert dit jaar dat zij honderd jaar geleden onder het Russische regime uitkwamen. Estland ligt tegen Rusland aan met de nodige bewaakte grensposten waar je niet zo maar even de grens over kan, begrijp ik. Ik kan mij de Russische sfeer wel voorstellen op zo'n boot; geen fijnbesnaarde mensen.,
    Ik begrijp dat er voldoende vermaak op de boot is. Het lijkt mij een mooie tocht. Wij starten, eind juli, in Estland en varen dan over naar Finland. Jij gaat de andere kant op, ik ben benieuwd naar jouw belevenissen in Estland. Heb je nog tijd om even het oude gedeelte van Tallinn te bezoeken?

    Als je langs de westkust afzakt naar Letland heb je dan nog de gelegenheid om een eiland te bezoeken in het westen, die moeten mooi zijn.

    Een mooie dag morgen en veel succes en genieten. Groet Kitty

  • 03 Juli 2017 - 12:21

    Marian Heijmen:

    Hallo Joop Ik zag vanochtend Karin en hoorde van je gestolen fiets, echt balen. Jammer dat je nu niet door Estland en Letland fietst want het is daar erg mooi maar ook erg stil. Bijna alleen maar onverharde wegen langs de kust en af en toe kom je daar fietsers tegen. Wij hebben gefietst van Riga naar het noorden het eiland Saarema en Muhu en zijn met een transfer naar Talinn gegaan om vandaar terug te vliegen. Gelukkig ben je weer ön the road. Engeland is ook prachtig en de bekende heuvels waar je het over had kennen wij ook. Pff we waren toen nog onervaren met fietsen. We gaan je volgen en wensen je heel veel fietsplezier en je zult veel aardige mensen ontmoeten onderweg. Wij zijn net terug van onze fietstocht van Geneve naar Port Saint Louis in zuid Frankrijk en genieten na. Horen graag je bevindingen over zuid Engeland en Kanaaleilanden ( Tour de Manche) die staat nog op ons verlanglijstje. Groeten Theo en Marian Heijmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 30058

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: