Water - Reisverslag uit Hämeenlinna, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Hämeenlinna, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Water

Blijf op de hoogte en volg Joop

22 Juni 2017 | Finland, Hämeenlinna

De hele dag water, overal, van bovenaf en om mij heen. Er zijn weinig momenten geweest dat ik geen meer ergens zag, links of rechts van mij. Groot en langgerekt met veel eilandjes erin. Vogels ook, veel vogels in alle soorten en maten. Voor vogelaars een paradijs, zo stel ik mij voor.
De dag begon droog. Wel veel dreiging in de lucht. Overal om mij heen donker.
Maar tegen de middag barstte het los. En het hield maar niet op. In het begin schuil je wel maar na een paar uur ben je zover dat je denkt: kan mij 't schelen, als je maar blijft fietsen, dan koel je ook niet snel af.
Ik heb de stad Tempera kunnen ontwijken maar moest daar wel een prijs voor betalen. Met al dat gezoek heb ik zeker een uur in een totaal verkeerde richting gefietst ( richting Turku). Maar weer terug gefietst. Ach, maakt 't uit, fietsen is leuk, ook in de regen.
Ik kwam vandaag ook door Nokia en dacht: toch even vragen of hier misschien..........? Ik zie een man en vraag of hij Engels spreekt. Twee handen in de lucht en een oogopslag naar boven, alsof hij daar hulp verwacht. Volgend persoon: 1 hand omhoog en draaien met de onderarm, ik begreep: een beetje, misschien, perhaps. Lukte uiteindelijk ook niet. Dan een aardige jonge vent. Hij kon me uitleggen dat Nokia idd de birthplace is van Nokia zoals wij die kennen van de mobiele telefoon. Wie kent hem niet meer de legendarische Nokia 3310. Een geweldig ding voor die tijd. Maar helaas, Nokia heeft de strijd verloren aan Apple en Samsung. Halen ze nooit meer in. Die jongeman uit Nokia legde mij vervolgens op zij iphone uit welke route ik het best kon nemen. Grappig he. Wel verder de hele dag met de Nokiatune in mijn hoofd verder gefietst.
Verkleumd en als een verzopen kip uiteindelijk aangekomen in Hammeelinn, ongeveer 100K ten noorden van Helsinki. Geen camping of een hutje hier. Gezocht (via booking.com, erg handig) naar een simpel hotelletje en gevonden, midden in de stad. " Where can I put mij bike ?Oh, laat maar buiten staan voor het hotel. Dat kan natuurlijk niet ! Mijn
" Precious " staat nu geparkeerd, warm en droog in de personeelslantine. En zo hoort het. Alle natte zooi hangt hier om mij heen te drogen. Morgen Helsinki en hopelijk droog.


  • 23 Juni 2017 - 08:39

    Michael Dumas:

    Hi Joop, wederom een prachtig verhaal. Wordt zo langzamerhand een gewoonte om voor het slapen gaan je proza te lezen. Heel aangenaam! Succes en op naar Helsinki.

  • 23 Juni 2017 - 14:31

    Reinalda Kerseboom:

    Ha Joop,

    Wat jij aan water teveel hebt komen we hier ernstig te kort... Gister wel een onweersbui, maar nog steeds te weinig water om de droogte op te lossen...
    Tja, de Finnen en Engels... Nu je bijna het land verlaat herinner ik me dat veel Finnen wél goed Duist spreken, maar ze zijn er niet zo happig op dat te laten weten (taal van de bezetter en dat speelt nóg steeds in de beleving). Dus beter om met Engels te beginnen, maar als dat niet lukt is Duits een poging waard ;-).
    Ik ben zeer benieuwd naar jouw verhalen over Estland, Letland en Litouwen. Staat hier nog op de bucket-list.
    Your Precious... hahaha. Afgelopen weken hebben we voor de tigste keer gekeken naar de Hobbit en de Ban van de Ring op tv. Kunnen we niet genoeg van krijgen. Lachen dat je je fiets zo noemt. Hebben ze er een beetje voorzichtig mee gedaan in de personeelskantine?
    Goede overtocht en mooie trips gewenst.
    groet,
    Reinalda

  • 23 Juni 2017 - 22:42

    Kitty Hovenkamp :

    Hoi Joop,
    Leuk om te lezen dat je richting Turku fietste, die plaats heeft een exotische klank in ons gezin. Over iets minder dan twee maanden lopen/rijden (wij laten de fiets thuis) wij in het gebied waar jij doorheen bent gefietst. We blijven twee dagen in Turku, hopelijk spot ik mooie en interessante vogels.

    Jaren met plezier een Nokia gehad, die helaas nu verruild is voor een iPhone. Nooit geweten dat Nokia in Finland ligt, ik dacht altijd aan Azië. Ik prop een bezoekje aan Nokia in het programma.

    Toen ik las dat jij "Precious" in de kantine had staan, zag ik meteen Gollum voor me en hoorde zijn stem terwijl hij zich in allerlei bochten wrong met zijn uitpuilende ogen. Bijzonder dat jij jouw fiets "Precious" noemt. Wel verstandig om de fiets binnen te zetten.,

    Groet Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 30167

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: