Asfalt - Reisverslag uit Riom-ès-Montagnes, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Asfalt - Reisverslag uit Riom-ès-Montagnes, Frankrijk van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Asfalt

Blijf op de hoogte en volg Joop

18 Juli 2017 | Frankrijk, Riom-ès-Montagnes

Ik zit in de Auvergne, maar heb ook vanmorgen de rivier de Dordogne overgestoken. In de aanloop daarnaar toe een lange afdaling (na een lange beklimming). Toen ik eenmaal de Dordogne over was was het alleen nog maar klimmen en 't werd maar warmer. Ik heb ergens 37 graden zien staan. Bij klimmen heb je nauwelijks profijt van rijwind, dus het was in de middag echt afzien. Regelmatig stoppen, mezelf overgieten of een beekje zoeken. Drinken. Eenmaal in het dorp waar ik mu nog ben de eerste de beste bar overvallen : 2 cola, fles koud water, 1 koffie en 2 broodjes. Oui monsieur !!
Afijn camping gevonden, geïnstalleerd en eten in het dorp.
Ondanks de warmte, ik ga morgen echt proberen bij het krieken van de dag te vertrekken, is het hier een prachtig fietsgebied. De route blijft mij verrassen. Het is nooit hetzelfde. Wanneer ik boven op een berg zit te eten en te rusten met een mooi uitzicht voel ik me de koning te rijk. Niemand hier, alleen een stugge franse boer. Die ineens zo'n gek ziet rijden. "Bonjour " zeg ik dan, hij knikt en moet zo zijn gedachtes hebben. ............

Ik heb de hele dag asfalt geroken. Bij een bepaalde temperatuur wordt dat spul zachter. Moet blijven fietsen anders zak je weg (grapje). Wel heb ik het gevoel dat de band meer aan het asfalt plakt, je kan 't ook horen. Af en toe hoor je iets knappen onder je band. Dan rij je zo'n belletje kapot die door de warmte ontstaat. Net kauwgom.

  • 19 Juli 2017 - 08:56

    Gerard Van Haaren:

    Je omschrijft het mooi Joop, alsof ik erbij ben, ik voorzie een een tourgids binnenkort in de Bruna winkels met jou als auteur, maar dan ook de smeuïge verhalen erin a la Boogerd en Thomas Dekker

  • 19 Juli 2017 - 11:11

    Willy En Anton Kerseboom:

    Hallo Joop,

    Ook wij lezen met veel belangstelling elke dag jouw verhaaltjes. We genieten er van en vinden het heel mooi.

    Je bent al een heel eind op weg zeg. Succes verder.

    Anton en Willy Kerseboom

  • 19 Juli 2017 - 11:28

    Kitty Hivenmamp :

    Hoi Joop,
    Even een tijdje in de bezemwagen gezeten betreft het reageren op jouw belevenissen (wel gelezen).

    Terwijl hier in Nederland de thermometer zo nu en dan flink piekt, is het in Zuid-Europa behoorlijk warm. Zoals je zelf al hebt ervaren zijn de vroege ochtenduren en late avonduren het prettigst. Op de hete uren moet je gewoon in de schaduw en/of bij het water met een verkoeling zitten. Dat je dubbel en dwars een bikkel bent komt regelmatig tijdens deze rit naar voren. Gewoon nat van het zweet, banden die bijna aan asfalt kleven trap je de "stoer mier" naar boven. Je beschrijft de knappende luchtblaasjes op de band mooi; mijn ogen dicht en ik hoor het.

    Van Karin begreep ik maandag dat de route is veranderd, dat je in Frankrijk blijft en terug trapt naar Renkum. Geen slechte keus, denk ik, want hoe meer je naar het zuiden rijdt, richting Gibraltar, hoe warmer het wordt. Temperaturen boven de 40 graden is dan normaal.

    Krijg je nog iets mee van de Tour, rij je nog naar een punt waar je Froome en de hele karavaan voorbij ziet racen? Of ga je op een berg staan om het klimwerk te zien?

    Succes en veel plezier, groet Kitty

  • 19 Juli 2017 - 18:24

    Jeanette :

    Hallo daar!! Ik zie jou al helemaal zitten, zo bovenaan een berg, mooi hoor!
    Fijn dat je zo geniet!
    Liefs! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 30191

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: