Nieuwe fiets - Reisverslag uit Heelsum, Nederland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Nieuwe fiets - Reisverslag uit Heelsum, Nederland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Nieuwe fiets

Blijf op de hoogte en volg Joop

26 Juni 2017 | Nederland, Heelsum

Vandaag gekozen voor opnieuw een
11Ants fiets. Een iets ander model: de
Tarantula. Dit type wordt meestal gebruikt als ATB-fiets, maar wordt deze week omgebouwd tot reisfiets. Eerder dan zaterdag zal hij niet klaar zijn. Ik blijf de rest van de week maar doen wat ik anders ook gedaan zou hebben, nl fietsen.
Ik fiets op 3 manieren: op de ATB, de racefiets of de trekkingfiets. Voor al deze drie disciplines is een zekere basisconditie wel handig, maar ze zijn verder wel totaal verschillend.
Bij ATB komt veel techniek om de hoek kijken. Vanavond was ik op de ATB.
Wel vreemd na een maand met zo'n
"Pakezel" te hebben gereden. Stuurde totaal anders, remde directer enz. Echt wennen weer, maar uiteindelijk ook
weer vertrouwd. Op het dunoplateau ligt een nieuw pad, vorig jaar aangelegd. Wordt eleven zeroes italian trail genoemd. Een technisch stukje. Een groepje collega-fietsers vlogen mij links en rechts voorbij. Weet ik ook weer wat mijn plek is.
ATB: techniek en basisconditie
De racefiets wordt wat mij betreft gekenmerkt door het lang kunnen weerstaan van vermoeidheid. 1 uur ATB vergelijk ik met 2 uur racefiets.
En ja, de trekkingfiets, da's gewoon de hele dag relatief langzaam, uiteindelijk wordt je toch ook moe. Anders moe. Ook voor fietsen geldt: je traint wat je doet.
Morgen op de racefiets, een beetje variëren maar.
Ik heb in Arnhem bij de Noorderzon, een reisboekenwinkel kaarten van Schotland en Engeland gehaald. Die man (eigenaar?) weet werkelijk alles van routes, of het nou hier in de buurt is of ver weg. Hij kwam eigenlijk gelijk met een bekende zuid-noordroute op de proppen: Land's end to John o'Groats. Voor mij dan andersom en moet achterin het boekje beginnen.
Schotland en Engeland stond wel op mijn verlanglijstje, maar lag niet op mijn route Oost-Europa. Nu is alles anders. Bovendien liggen de roots van Karin ook in Engeland (moeder is Engelse) en Schotland (opa was een echte Schot).

  • 27 Juni 2017 - 13:06

    Jeanette :

    Hoi Joop!
    Gaat helemaal goed komen! Veel leuker dan Polen

  • 27 Juni 2017 - 13:18

    Gerrit Van Scherrenburg:

    Hoi Joop,
    Mooi dat je zo snel al weer over een vergelijkbare fiets kan beschikken en weer op weg kan gaan. Ik heb altijd gedacht dat je een voorliefde voor zuidelijk Europa had, het zonnige deel. Ik begin nu toch te denken dat je ook een voorliefde voor het noordelijke deel begint te krijgen. Ik zal het wel helemaal mis hebben gehad.
    Je hebt een mooi alternatief gekozen, Schotland en Engeland lijken me geweldig om met de fiets door te reizen. Een tocht van noord Schotland naar Lands End is schat ik zo 2000 km. Afhankelijk van je snellere of de meer binnendoor weggetjes neemt zal zeker uitmaken. Zal af en toe ook nog wel pittig zijn, klimmetjes en passen enzo. Mooi man!!


    Groetjes Gerrit

  • 27 Juni 2017 - 13:28

    Reinalda Kerseboom:

    Geweldig alternatief! >>>> Your Precious II en landen waar je in elk geval weinig taalproblemen zult hebben. Tenzij je geen Gaelic spreekt en kunt lezen natuurlijk ;-)
    Blijf even in training en dan zo snel mogelijk weer op pad.

    groeten,
    Reinalda

  • 27 Juni 2017 - 21:59

    Kitty Hovenkamp:

    Hoi Joop, goed nieuws gefeliciteerd dat je een nieuwe fiets heb! De naam van de fiets lijn en het type klinken angstaanjagend; de tarantula ziet er mooi uit. De route door Schotland naar Land's end in Cornwall lijkt mij mooi en voldoende geaccendenteerd; geen Boersbergjes ;-) De oude besteleend waar wij in reden (jaren geleden stage gelopen in Devon) kroop tegen de heuvels waardoor wij altijd een lange sliert auto's achter ons aan hadden. Na de stage ook Land's End bezocht.
    Het wordt een soort roots tocht, rij je ook in de gebieden waar de roots van Karin liggen? Tijdens de ruim 1400 kilometer (als je rechtstreeks rijdt en geen interessante lussen maakt) ga je dan nadenken hoe en waar je het kanaal overgaat? Een stop op Guernsey of Jersey is wel leuk.
    Hoewel The hobbit and The lord of the rings in Nieuw zeeland is opgenomen is het landschap waar je nu doorheen gaat rijden meer het gebied voor de Tolkien sfeer; voor Precious. In gedachte zie ik Gollum springen over de rotsen en staren in de zee.

    Fijn dat de eigenaar/man van de Noorderzon zo enthousiast en informatief was. Blijf trainen, blijf in de flow van drie maanden van noord naar zuid fietsen. Succes

    Groet Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 30156

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: