Terug in Nederland - Reisverslag uit Ylikylä, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Terug in Nederland - Reisverslag uit Ylikylä, Finland van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland

Blijf op de hoogte en volg Joop

19 Juni 2017 | Finland, Ylikylä

Zuid-West Finland is vlak, hier en daar een lichte golving, maar overwegend vlak. Ik zou in Nederland gefietst kunnen hebben, bv in de Achterhoek. Weilanden, landbouw en bossages tussendoor. Af en toe een beetje Zweden.
De Zweedse invloed is hier overigens groot en heeft met het verleden te maken en de handel die overzee bedreven werd en wordt. De meeste Finnen hier kunnen zich ook in het Zweeds uitdrukken, zo heb ik begrepen. Engels is voor veel Finnen lastig of niet mogelijk, vooral laten we zeggen de 40-plussers. In meerdere opzichten Nederland want het ziet er welvarend uit. Je kunt hier van alles krijgen, veel eetgelegenheden (snackbar is hier hamburgertent). Georganiseerd, redelijk schoon, moderne bedrijven. Rondom de steden redelijk druk. En weer gewoon de Euro's he ! En volgens mij houden de Finnen van gokken. Overal zie je die gokkasten staan. Ook gewoon bij de supermarkt. Ma doet inkopen en pa gokt.
De alom geroemde via finlandia is de fietsroute die ik probeer aan te houden. Lastig, je moet steeds van je fiets af of de kaart lezen, boekje kijken. En ik heb geen zin om al die bezienswaardigheden te bekijken. Kerkjes, gebouwen, musea, ik geloof het allemaal wel. Ook nog een paar keer verdwaald. Heb ik in het verleden ook eens meegemaakt met een route van Paul Benjaminse, waarbij alles in het werk wordt gesteld om de auto's zoveel mogelijk te vermijden. Was ik echt verdwaald in de Hoge Venen. Dan ben je zo een paar uur bezig de
route ergens weer op te pakken.
Afijn tegenwoordig hebben we TomTom en af en toe heb ik toch maar de grote weg opgezocht.
Wat ook weer werkt is mijn fietscomputertje. Toch mis je zo'n ding als die het niet doet. Tie wraps gevonden. In het Fins: nippusiteita met een trema op de a. Lijkt er totaal niet op, wat overigens voor de meeste woorden geldt hier. Weinig chocola van te maken. Alleen fysio is hier ook fysio.
Ik had me gericht op een camping die op de kaart stond aangegeven. Maar geen camping, ook nooit geweest volgens de lokalen. Dus heb ik mijn kampement maar opgeslagen in de vrije natuur. Is nog best lastig om een plekje te vinden. Ik had wat gevonden bij een verwaarloosd huis. Erom heen gelopen, op de deur geklopt, er was niemand. Naar binnen gegluurd. Zag er smerig uit met blikjestroep en onverzorgd interieur. Je kon wel zien dat daar werd geleefd, want er was vers hout gehakt en het gras was onlangs nog gemaaid. Toch voelde het niet goed en ben weer vertrokken. Straks krijg ik het aan de stok met een een of andere duistere kluizenaar. Ik sta nu op een goede plek. Ik had vandaag wel overwegend the wind in the back and the sun in my face ( dank je Gerrit), dus dat was mooi meegenomen. Morgen verder richting Tempera, een grote stad. Als het even erom heen.

  • 20 Juni 2017 - 11:06

    Reinalda Kerseboom:

    Ha Joop,

    Nou... terug in Nederland... kwestie van perspectief hoor. Startend vanuit Helsinki ooit vind ik Finland heuvelachtiger dan beloofd in beschrijvingen van routes. Maar jij hebt inmiddels klimbenen (als je die niet al had, in elk geval meer dan ik).
    Enne... hier is het tropisch benauwd. Advies: stilzitten, mooi wezen en veul drinken.
    Geniet van dat 'andere' Nederland.

  • 20 Juni 2017 - 17:34

    Gerrit Van Scherrenburg:

    Ha Joop,
    Ik geniet erg met je mee door je dagelijkse verhalen, hartstikke leuk. Gecompleteerd door de foto's geeft het een aardig beeld van het landschap waardoor je aan het fietsen bent.
    Hoe gaat de communicatie met de Finnen want de geschreven taal is inderdaad erg lastig met al die klinkers (soms dubbel)en zo. Kan me voorstellen dat plaatsnamen en campingnamen best lastig zijn om te onthouden en zo.
    Ik lees dat meestal de kleine weggetjes neemt en de grote wegen vermijdt, wat ik me voor kan stellen, ook het risico daarmee wellicht te nemen dat je een keertje de goede weg moet zoeken. Dat lijkt het me wel waard. Wellicht wordt je verrast of zo, hoort ook wel bij het avontuur.
    geniet van Landschap en de dingen die je erin aantreft en neem er de tijd voor. This is an once in lifetime trip.
    Lots of sun in your face en fine winds in your back!!!
    Groet Gerrit

  • 22 Juni 2017 - 16:13

    Wick:

    Hoi Joop,
    Vroeg net aan Egbert wanneer jij zou gaan beginnen aan die monsterlijke fietstocht. Blijk jij al bijna 1 maand bezig te zijn. Ik heb net de reisverslagen gelezen en vind het dapper, dat jij dit doet.
    Karin kan pas gaan sparen voor een sauna want die zal er wel komen.
    Geniet van al het moois, hou alles heel en tot de volgende reactie.
    Saluti Wick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 30180

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: