Landinwaarts - Reisverslag uit Knapplund, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Landinwaarts - Reisverslag uit Knapplund, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Landinwaarts

Blijf op de hoogte en volg Joop

11 Juni 2017 | Noorwegen, Knapplund

Ik stond op een kleine camping aan een strand met een prachtig uitzicht over zee. Ik lag al in de tent en kon de slaap niet vatten. Het was half twaalf, maar feitelijk klaarlichte dag. Ik liep naar het strand en enkelen met mij aanschouwden we de zon die maar niet onder wilde gaan. Niemand zei wat en was kennelijk onder de indruk. Ook hing er een soort waas over zee en het land. Een heel aparte sfeer, enigszins mystiek wellicht. Tot half twee heb ik gekeken, maar de zon ging niet onder. Veel foto's gemaakt.
Vandaag de Lofoten helemaal tot het uiterste gefietst, de weg hield gewoon op. Allerlei leuke vissersdorpjes, veelal huizen op paaltjes doorgereden en bezocht. De mensen leven hier vooral van de vis. Overal ligt hier vis te drogen. De gedroogde koppen gaan vooral naar Chili voor vissoep werd mij verteld. Terug gefietst naar de ferry. Op naar Bodo. een aantal kilometers buiten Bodo vindt een merkwaardig en spectaculair natuurverschijnsel plaats. De Sandstraumen. Met het wisselen van de getijen wordt het water door een relatief smalle engte van het ene fjord naar het andere geperst. Dit gaat gepaard met een zeer sterke stroom met draaikolken. Moet mooi zijn om te zien. Morgenvroeg is er zo'n wisseling. Ik kan er zo naar toe lopen. Verder ga ik morgen landinwaarts en zuidelijk de oude bekende E6 een stukje oppikken richting de afslag naar Zweden, de 95.
Daar wachten een paar flinke bergen en verder het eindeloze niets. Zal wel een beproeving worden.

Maar misschien wel elanden.

  • 12 Juni 2017 - 18:53

    Jeannette :

    Hoi Joop!
    Wat een indrukken, zoveel om te zien! Prachtig joh!
    Ik wens je morgen opnieuw een prachtige dag, enne veel succes!
    Liefs Jeanette

  • 12 Juni 2017 - 19:25

    Reinalda Kerseboom:

    Ha Joop,

    Ik zag in de praktijk op de kaart een paar groene punten staan op veerbooroversteekplaatsen. Ben benieuwd hoe je gaat varen straks.
    Je zult een dezer dagen wel de grens met Zweden passeren en dan daarna ook de poolcirkel. Die staat doorgaans overal aangegeven en dan moet je daar natuurlijk op de foto met je fiets. Als je de poolcirkel oversteekt hoort daar ook iets 'doperigs' bij. Vaak kun je ergens een certificaat voor krijgen (nou ja, je moet het wel betalen). Zo kitsch als het maar kan, maar een foto op zo'n plek is wel een must natuurlijk. Je ziet vaak fietsers en andere passanten elkaar op de foto zetten. Maar als je pech hebt is er niemand en moet het met een selfie..
    Al kennis gemaakt met lastige muggen? Na het fietsen meteen afkoelen helpt; zo de rivier in of onder een koude douche...
    Groetjes weer uit 't Renkumse.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 30153

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: