Douchen - Reisverslag uit Vareid, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu Douchen - Reisverslag uit Vareid, Noorwegen van Joop Cobussen - WaarBenJij.nu

Douchen

Blijf op de hoogte en volg Joop

10 Juni 2017 | Noorwegen, Vareid

Ken je dat, campingdouches. Meestal zo'n zuinig afgesteld sproeiertje. Ben je nog net niet nat, kun je die knop weer indrukken. Nou, hier niet !
Een volle, krachtige hete straal, geen uitzondering. Maar wel allemaal met een gebruiksaanwijzing. Soms een scankaartje om binnen zo'n wasgelegenheid te komen. Of een nummercode die je krijgt na aanmelding. Dan weer een geladen kaartje waar je een bepaalde tijd mee kan douchen. Ongecompliceerd en ongelimiteerd heb ik ook meegemaakt. Die zijn het fijnst. Maar meestal toch muntjes, 10 kronen. Je begrijpt het al, er kan van alles misgaan, afgezien van al die zaken die meemoeten het douchehok in. Want ik laat mijn waardevolle spullen natuurlijk niet alleen. Kleding vergeten, ondergoed of een handdoek is al voorgekomen.
Maar omdat het overal anders is gaat het ook vaak mis. Muntjes vergeten of ze zijn op en niemand kan wisselen. Code vergeten om binnen te komen. Je moet ook overal aan denken. Maar sta je er eenmaal onder dan is het helemaal ok.
Wel is het zo dat naarmate ik zuidelijker kom de douchetijd op zo'n muntje steeds korter wordt. Het begon met 6 en vandaag mocht ik maar 3 minuten. Je zou zeggen: 3 minuten is lang genoeg, maar in die tijd moet je niet alleen jezelf, maar ook je dagkleding wassen. Twee muntjes kan ook, maar ons bin zunig he , en ik maak er ook een sport van het allemaal binnen de tijd te doen.

Vandaag veel fietsers gezien en enkelen gesproken. Drie Australiërs: "What brings you to Europe?".
"Cycling, man "
Ik vroeg hun of New Zealand ook niet mooi was, lijkt wel wat op hier en is een stuk dichterbij. "We've been there already ". Ze hadden al allerlei hot spits all over the word gezien en nu dus hier. Ik sprak ze in zo'n oase, waar ik het gisteren over had. Werkelijk helemaal niets en dan ineens zo'n houten blokhut met gedekte tafels, heel gezellig. Een beetje een bijzondere hippie-achtige uitbater. Een Zensfeertje.
En dan een paar Noren kort gesproken. De eerste fietsers die dezelfde kant opgingen als ik. De heren hadden een boot te halen en waren kortaf. Nou, de groeten dan maar.
Ik sta nu op een camping. Heb mijzelf een overheerlijke boerenomelette bereid en maak mij op voor de dag van morgen. De ferry op naar het vasteland. Maar ik wil toch eerst nog naar het meest zuidelijke puntje van deze eilandengroep fietsen. Ik heb enorm van de Lofoten genoten. En morgen ook nog.

  • 11 Juni 2017 - 10:21

    Reinalda Kerseboom:

    Hoi Joop,

    We zaten te wachten op doucheverhalen!
    Alleen al daarover kun je straks een boek schrijven.

    Prachtige foto van de bijna niet meer ondergaande zon om 11 uur 's avonds.

    Hoop dat je straks op het vaste land net zo geniet. op naar de eerste rendieren en elanden dan.

    groeten uit Renkum

  • 11 Juni 2017 - 22:25

    Jan De Sonnaville:

    Hallo Joop
    Wat weer een ontzettend leuke reisverslagen . Op de foto lijkt het baardje wel te groeien. Kom jemet een grote baard in Gibraltar aan denk je? Het zijn iedere dag toch wel weer wat ontberingen die je goed lijkt te doorstaan en er zelfs plezier aan lijkt te beleven. Een hele mooie dag voor morgen. Volgende week zaterdag is de tocht van trontheim nr Oslo. Hoe ver zit je daar nog vandaan. Alle goeds Joop. Grt Jan

  • 12 Juni 2017 - 21:55

    Kitty Hovenkamp :

    Hoi Joop, haha heerlijk de doucheverhalen. Efficiënt en slim om de dagkleding direct mee de douche in te nemen. Ooit een keer gehad dat de dagkleding nat op de vloer lag, haren ingezeept en toen was de douchetijd voorbij en geen muntjes meer; grrrrrrrrr Je gaat het record verbeteren betreft douchen en kleding wassen binnen 3 minuten ;-)

    Leuk dat je fietsende Aussies hebt ontmoet, die gewoon in Europa komen fietsen. Bijzonder en mooi dat je op leuke plaatsen komt. Doordat je geen haast heb, niets moet vallen dit soort plekken je mogelijk eerder op. Goed dat je dan onderdompelde in zo'n Zen sfeer.

    Groet Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 26 Mei 2017
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 30145

Voorgaande reizen:

29 Mei 2017 - 31 Augustus 2017

van de noordkaap naar gibraltar

Landen bezocht: